«از تاید تا پفکنمکی»
علی خسروشاهی را به عنوان پایهگذار شرکت مینو میشناسیم، محصولاتی که حالا دیگر بخشی از هویت تاریخی ما شدهاند، در این یادداشت سعی شده است تا تاریخچهی مختصری از فعالیتهای اقتصادی او را مرور کنیم، کارنامهای بلند بالا که با انقلاب سال ۱۳۵۷ پایان یافت.
«من علیه سینمای فارسی فریاد میکشم»
آذر شیوا، سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. او را به عنوان بازیگر سینما و صداپیشه، در سینمای پیش از انقلاب میشناسیم.
او بازیگر فیلم «سلطان قلبها» بود، اما شاید بهترین نقشی که ایفا کرد در فیلم «روسپی» باشد. مطلب پیشرو نگاه کوتاهی به کارنامهی هنری او و حرکت اعتراضی رادیکال او در سال ۱۳۴۹ دارد. حرکتی پرفورماتیو که در نقد «سینمای فارسی» بود، اما در آن زمان تبدیل به ضد خود شد.
رمزگشایی از سایهنویسی
بخش دوم
نویسندگی یک هنر و پروسهی نوشتن کتاب یک پروسهی خلاقانه است، در نتیجه لازمهی موفق بودن همکاری بین مؤلف و سایهنویس توجه و تمرکز طرفین است. در نتیجه فارغ از اینکه چه کسی عمل نوشتن کتاب را انجام میدهد اگر یکی از طرفین بهتمامی از پروژه دور باشد، این همکاری از ابتدا محتوم به شکست است.
در بخش دوم از ترجمهی این مقاله به بخشهای چالشبرانگیز حرفهی سایهنویسی پرداخته شده است، آنچه ممکن است سایهنویسی را برای بسیاری از نویسندگان به حرفهای کوتاهمدت تبدیل کند.
رمزگشایی از سایهنویسی
بخش اول
سایهنویسی میتواند مفهومی رازآلود باشد، در سایه ماندن هویت نویسندهی یک اثر میتواند به گمانهزنیهای بسیاری در رابطه با اثر بیانجامد. اما آنجالی توماس در مطلبی که با همین عنوان در مجلهی «خلیجتایمز» چاپ کرده است، بهاختصار به جوانب مرموز این حرفه پرداخته است. مواردی که شاید بتوان گفت همزمان که میتواند لذات کار سایهنویسی باشد، چالشهای این حرفه نیز محسوب میشود.
ضربهزدن به یک روح
کتاب خاطرات مدل آمریکایی، امیلی راداکاوسکی سر و صدای زیادی برپا کرده است. این کتاب خاطرات که مجموعهای از جستارهایی است که او در رابطه با تجربهی کار در صنعت مدلینگ نوشته است، هم در فرم و هم در محتوا یکی از نمونههای نامتداول کتاب خاطرات افراد مشهور (سلبریتی) محسوب میشود. اما این کتاب خاطرات هم مانند بسیاری از کتابهای خاطرات پیش از خود توانسته است بخش در سایهای از زندگی افرادی را که تجربههای مشابه راداکاوسکی دارند، پررنگ کند.
سایهنویسان از سایه بیرون میخزند بخش (اول)
در این مطلب دو بخشی به بهانهی مرور کارنامهی سایهنویسی اشخاصی که ظن همکاری آنها در کتاب خاطرات پرنس هری میرود، مروری خواهیم داشت بر امکانها و ترکیبهای متفاوتی که تیم حرفهای سایهنویسها میتواند داشته باشد.
سایهنویسی و جاودانگی
شما میتوانید از نگاه خودتان معمولیترین انسان کرهی خاکی باشید و همزمان میتوانید داستانی اعجابانگیز را روایت کنید که در عمیقترین لایههای ذهن انسانهای دیگری که خود را «معمولی» و «غیر متمایز» میبینند ماندگار شود.
من سایهنویس «رهبری متفکر»ام!
سایهنویسی مانند بسیاری از اشکال نوشتن، میتواند در ریتم روزانهی کارهای ما بهنحوی کاملا نامحسوس پدیدار شود. بسیاری از ما حتی متوجه این نیستیم که ممکن است در حال سایهنویسی باشیم. فارغ از کسانی که بهصورت مستقیم در صنعت نشر و ادب کار میکنند، سایهنویسان دیگری هم در حوزههای دیگر مشغول به کار هستند، اما چهطور ممکن است که سایهنویسی کنیم اما متوجه آن نباشیم؟
پس از کارولین کالووی
سایهنویسی میتواند شغل پرمخاطرهای باشد، همانطور که پولانسکی در فیلم «سایهنویس» بهخوبی این را نشان میدهد، سایهنویسان طی به تحریر درآوردن خاطرات افراد مشهور ممکن است با رازهای تاریکی مواجه شوند. اگرچه قرارداد شما سایهنویس شما را از صحبت کردن در رابطه با امتیاز مؤلفین کتاب منع میکند، اما کسی نمیتواند حق اظهار نظر افراد در رابطه با یکدیگر را باطل کند. این بخش از وبلاگ کتاب وبسایت گاردین به این موضوع میپردازد.
یازده سپتامبر به روایت شاهد عینی
با نزدیک شدن بیستمین سالگرد یازده سپتامبر، من یاد مقالهی «شاهد تاریخی» نوشته جان کری افتادم، نوشتهای که تمرکزش بر روایتهای تاریخی از دوران باستان تا قرن بیستم بود. نکتهی این مقاله برای من تاکید بر «شاهد عینی» بود. در واقع تمام روایتهای نامبرده در این مقاله از نگاه یک شاهد عینی بازتعریف شده بودند.
بندبازی روی خاطرات
نوشتن کتاب خاطرات زندگیتان، یعنی بازگویی و دوبارهزیستن تجربههای تلخ و گاهی گزندهای که شما را ساخته است. جما کرِی، نویسندهی کتاب «فروپاشی ما اهمیتی نداشت» در این مقاله از تجربهاش در رابطه با نوشتن خاطرات بسیار حساس ترومایی که در کودکی تجربه کرده است میگوید. بسیاری معتقدند که یکی از راههای کنار آمدن با ترومایی که فرد در کودکی تجربه میکند، سخن گفتن در رابطه با آن، نوشتن و یا خلق در راستای رها شدن از عوارض پس از تجربهی تروماست. جما این راهحل را تا انتها رفت. او کتاب زندگینامهی خود را با محوریت اتفاقی که درک او را از هستی در کودکی تغییر داد نوشت. اگرچه این کار جسارت و شهامت بسیاری میخواهد اما نویسندهی این زندگینامه در این مقاله از دشواریهای صحبت کردن بهصورت عمومی در رابطه با آزار جنسی میگوید.
کتاب خاطرات شاهزاده هری
شاهزاده هری (شاهزادهی بریتانیا) هفتهی گذشته اعلام کرده است که میخواهد کتاب خاطرات خود را تولید و منتشر کند. اما این روزها که نویسندههای بیشتری به سایهنویسی روی میآورند، چه کسی ممکن است اعتبار این کتاب پرفروش را از آن خود کند؟
«زنجیرهای»، کتابی از دیوید گوردون
دیوید گوردون چند سال پیش کتابی با عنوان «زنجیرهای» نوشت، این کتاب با اقبال زیادی روبرو شد. کتاب زنجیرهای در واقع داستانی در ژانر وحشت است که در نیویورک میگذرد، و داستان سایهنویسی را که میخواهد کتاب زندگی یک قاتل زنجیرهای را بنویسد، روایت میکند. گوردون این کتاب را در آمریکا نوشت، اما کشوری که کتاب در آن تبدیل به یکی از پرفروشترین کتابهای سال شد، آمریکا نه، بلکه ژاپن بود.
اشباح در ماشین
از همان زمان که بهعنوان مردی جوان شروع به خواندن خاطرات چارلز دوگل کردم، نسبت به داستانهایی که سایهنویسی شدهاند، احساس شیفتگی دارم. اگرچه اینکه نویسندهی مشهور آندره مالرو در نوشتن این خاطرات با دوگل همکاری کرده ثابت نشده، اما من تصمیم گرفتم شایعات در رابطه با این همکاری را باور کنم، چرا که این کتاب هم مثل برقگرفتگی روی خواننده تأثیر میگذارد و هم بسیار سرگرمکننده است، و دوگل به نظر هیچکدام از این دو ویژگی را دارا نیست. با به تصویر کشیدن زندگیِ دوگل بهعنوان شوالیهای در ادبیات فرانسه، انگار که کتاب به شما میگوید: «من حواسم به دنیرو هست، شما برید دنبال کامارو».(جملهی طنزآلود)
لبابالالباب
تذکرهنویسی در ادبیات فارسی قدمت بسیاری دارد. نمونههای بسیار قدیمیای از تذکرهها هستند که نابود شدهاند و به دست ما نرسیدهاند. اما لبابالالباب، نمونهای بسیار قدیمی و درخشان از گردآوری مدخلهایی بر زندگینامههای شعرا و یا به عبارتی سخنوران تا قرن هفتم هجری است. لبابالالباب، قدیمیترین نسخه زندگینامهنویسی شعرا در زبان فارسی است که زنده مانده و در دسترس است.
تبدیل تراژدی به کتاب خاطرات
زمانی که دست به قلم نوشتن کتاب خاطراتتان میشوید ممکن است ندانید که میخواهید عنوان کتاب را چه بگذارید و یا اصلاً بهطور خلاصه بگوید که کتاب در مورد چیست؟ در حین نوشتن به این فکر میکنید که حالا چهطور زندگیتان را برای مخاطب توضیح دهید. همراه شدن با تجربه مخاطب فرضیتان در طول نوشتنِ اثر بخشی مهم از آن میشود. چهطور میشود اتفاقات زندگی را تبدیل به یک پیغام ساده کرد؟ این سؤال بسیار مهمی است و جواب دادن به آن شما را راهی سفری برای شناخت خودتان میکند.
سایهنویسی جنایت
در مطالب گذشته ستونِ سایهنویسی، به تجربه سایهنویسان در نوشتن خاطراتِ قاتلان زنجیرهای اشاره کردهایم. در این یادداشت، لیزا پولیتزر، یکی از مشهورترین سایهنویسانِ حوزه جنایی را معرفی خواهیم کرد.
اهمیت خاطرات در تاریخ
در این مقاله نگاه مختصری به ارتباط بین خاطرات و فهم ما از تاریخ، مخصوصا اهمیت ثبت زندگینامه از دیدگاه تاریخنگاران میاندازم، اینکه چگونه خاطرات به تاریخنگاران کمک میکند تا بتوانند جهانی که پیش از ما بوده است را درک کنند.
پنج دلیل برای اینکه کتاب خاطراتتان را بنویسید
کتاب خاطرات یعنی زندگیات را بدهی دست کسی و بگویی که ببین این اتفاقهایی است که بر من گذشته و ممکن است تو هم چیزی از آن یاد بگیری. ثبت صادقانه چیزی که احساس کردی و تجربه کردی. اگر بتوانید کتاب تأثیرگذاری از زندگیتان بنویسید، ممکن است کسی بتواند بدون اینکه مجبور باشد همان چیزها را زندگی کند از زندگی شما درس بگیرد.
معجزه روایت خاطرات
خاطرات انسانهای معمولی تأثیر نامتعارفی در تاریخ دارد. در بستری که دولتها و حکومتها به دنبال ارائه تصویر همگون از جامعهاند، و رسانههای مختلف با سیاستگذاریهای گوناگون با ولع سیریناپذیری با روایت وقایع آن را از آنِ خود میکنند تاریخنگاری خرد، میتواند همچون مانعی در برابر جریان مسلط تاریخنگاری عمل کند.
سایهنویسان، حیات پس از مرگ به نویسندگان هدیه میدهند
بسیاری ادامهدار شدن انتشار تولیدات نویسندگان پس از مرگشان را چیزی ترسناک میدادند. اما ادامهدار شدن انتشار مجموعه کتابها توسط ناشران کار بسیار معمولی است. مؤلفان اکثر این مجموعهها پس از مرگ نویسندگان هم سایهنویسان هستند. چراکه بسیاری از مجموعهها تبدیل به بِرندهای موفقی برای ناشران شدهاند و حالا حتی با از دست رفتن نویسندهها هم باید ادامه پیدا کنند.
سندیکایی برای سایهنویسان
امروز یک می، روز جهانی کارگران است. معنای کلمه کارگر تحولات بسیاری در طول تاریخ داشته است. روز جهانی کارگر با معنای همبستگی و تلاقی راههای بسیاری از آدمها که دغدغههای معیشتی و سیاسی مشابه دارند گره خورده است. مفهومی که در دهه اخیر بسیاری از کنشگران را به خود مشغول داشته، پدیدهای است با نام کارگران یقهآبی قراردادی. (precarious workers) کارگرانی که در ازای مهارت ذهنی و بهصورت پروژهای مزد میگیرند. سایهنویسی در اکثر نقاط جهان، بخشی از این مفهوم است.
سایهنویسان و حق مالکیت معنوی
23 آوریل مصادف با سوم اردیبهشت ماه، روز جهانی کتاب و حق مالکیت معنوی است. این روز توسط یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) نامگذاری شده است. در متن پیشرو به پیشینه تاریخی این روز و اهمیت آن خواهیم پرداخت. ضمن اینکه نیمنگاهی به معنای فلسفه حق مالکیت معنوی و اهمیت آن برای سایهنویسان خواهیم داشت.
راهنمای نوشتن زندگیِ قاتلان زنجیرهای!
دکتر آیشا اختر، یکی از نویسندگانی است که پا در دالانی ناشناخته با قاتلی زنجیرهای گذاشت تا بتواند برای بخشی از کتابش از مصاحبه با یکی از قاتلهای زنجیرهای شناختهشده آمریکایی-کانادایی استفاده کند. متن پیشرو ترجمه بخشی از تجربه این نویسنده در ساعات طولانی مصاحبه با کیت جسپرسن (Keith Hunter Jesperson) است.
از سایهنویسان بشنوید
«وکیل مدافع شیطان» شاید شناختهشدهترین اثر اندرو نیدرمن، تحت اسم خودش باشد که آنهم ممکن است بهواسطه فیلمی که از روی این کتاب در سال ۱۹۹۷ ساخته شد، به شهرت رسیده باشد. فیلمی به کارگردانی تیلور هکفورد، و با بازی بازیگران مشهوری چون چارلیز استرون، آل پاچینو و کیانو ریوز. نیدرمن به مدت بیستوشش سال سایهنویس مجموعه کتابهای ویرجینیا اندروز بود. تحت نظر نیدرمن کتابهای اندروز به ۹۵ کشور دنیا راه پیدا کرد و ژانر نویسندگی گوتیک اندروز در ادبیات جای خودش را پیدا کرد.
سایهنویسی در سایه مرگ
سایهنویسی یا نوشتن در سایه، برحسبِ نوع کار و بنا بر انگیزه سایهنویس و مؤلف اصلی یا سفارشدهنده، انواع مختلفی دارد. نوعی از سایهنویسی وجود دارد که بهندرت دربارهاش حرفی به میان میآید و آن همکاری سایهنویس یا مؤلف اصلی است که برخلافِ اغلب نمونههای دیگر بدون اختیار و اراده مؤلف یا نویسنده اصلی انجام میگیرد و دلیل آن چیزی نیست جز مرگِ نویسنده و حفظ میراث او به دستِ سایهنویسان و ویراستاران، که گاه به دلیل مخیر بودن بین چاپ یا از بین بردن آثار، و صرف زمان برای جمعآوری و سرهم کردنِ قطعات پراکنده دستنوشتهها و نوعی دست بُردن در اثر، جایگاهی فراتر از یک ویراستار یا ناشر پیدا میکنند و عملا به همکار نویسنده یا سایهنویس تبدیل میشوند.
دکتر، معلم، پرستار و کتابهای پرفروش
یک پرستار بریتانیایی موفق شد تا در کمتر از چند هفته صد هزار نسخه از کتاب خاطراتش را به فروش برساند. این یک موج جدید در ادبیات عامهپسند است، آدمهایی که زندگی عادی خود را روایت میکنند. کتابهای خاطراتِ افراد عادی یکی از عناوین پرفروش دنیای نشر شدهاند. معلمها، دکترها و یا خانهدارانی که از زندگی روزمره خود میگویند، اقبال زیادی در بازارهای نشر جهانی پیدا میکنند.
اسم مستعارها وجود خارجی ندارند!
بخش دوم:
در بخش قبلی به نقش واسط موسسات بستهبندی و سایهنویسان اشاره کردیم. این بخش که ادامه مقاله پیشین است، به توضیح بیشتر این بنگاهها در بازار کتاب نوجوانان در غرب میپردازد.
سایهنویسی در ادبیات نوجوانان
علاوه بر سری کتابهای نانسی درو (Nancy Drew) تقریبا تمام کتابهای ژانر وحشت نوجوانان توسط سایهنویسان نوشته شده است. البته علت این امر مدل کسب و کار موفقی است که امکان گسترش حوزه کاری را به سایهنویسی داده است.
کتاب زندگی
آیا تنها افراد مشهور میتوانند کتابهای زندگینامهشان را سایهنویسی کنند؟ با فراگیرتر شدن خدمات سایهنویسی در جهان غرب، امکان ثبت روایت زندگی از انحصار افراد خاص درآمده است، و امروزه بسیار از فرزندان تنها برای ثبت گنجینه خانوادگیشان بیش از پیش به ثبت تاریخچه والدینشان علاقه نشان میدهند. در این مطلب به طور خلاصه به چند نمونه از این تجارب پرداخته شده است.
ما باید از خاطرات پاسداری کنیم
دوری و فاصله افتادن میان انسانها بهخصوص اعضای خانوادهها از تلخترین تبعاتِ همهگیری ویروس کرونا و شیوع آن در سرتاسر جهان است. کووید 19 نهتنها هراس جمعی به بار آورد، موجب دوری فرزندان از پدران و مادران و دیگر افراد مسن خانواده شد که بیش از دیگران در معرضِ ابتلا بودند. این فاصله بسیاری از فرزندان را به مرور خاطرات واداشت و بسیاری هم سراغ آلبومهای خانوادگی و شجره و سوابق خانواده خود رفتند و به مرور گذشته نشستند. در این میان به دلیل اعلام قرنطینه و اعمال محدودیتها حیاتِ اقتصادی جامعه به خطر افتد و بسیاری از شرکتها ناگزیر به تعدیل نیروهاشان شدند و بسیاری شغل خود را از دست دادند. اما در این میان جالب است یکی از مشاغلی که چندان هم شناختهشده نیست رونق پیدا کرده است. به دلیل رجوع افراد به خاطرات و درک اهمیت خانواده در دوری از پدران و مادران، بسیاری به فکر افتادند تا خاطرات آنان را ثبت کنند و از اینرو شغلِ سایهنویسی در برخی از کشورها رونق گرفت. گاردین در مطلبی ضمن اشاره به افزایش تقاضا برای نوشتهشدن زندگینامه، به ایده ثبت زندگیها میپردازد چراکه زندگی پیشبینیناپذیرتر از قبل شده و باید از خاطرات پاسداری کرد.
۶ فرد مشهوری که کتابهایشان سایهنویسی شده
اگر اخبار افراد مشهور را دنبال کرده باشید، با بحثهای حول محور کتابهایی که نوشتهاند هم آشنا هستید. هر از چندگاهی این سوال پیش میآید که آیا مثلا واقعا پاریس هیلتون کتابی که منتشر کرده است را خودش نوشته است؟ یا جی اف کی در زمان سناتوری، کی زمان این را پیدا کرد که کتابی را بنویسد و منتشر کند؟ نوشتن کتاب خاطرات کار بسیار زمانبری است، اما فارغ از مسئله زمان مهارت نوشتن هم چیزی نیست که با آن به دنیا بیاییم. نوشتن کتاب خاطراتی که بتواند بخش قابل توجهی از بازار را به خود تخصیص دهد، نیاز به نویسندگان زبردستی دارد.
سایهنویسی و فرهنگ زندگینامهنویسی سیاستمداران
در بهار ۱۹۴۹ النور روزولت به همراه دستنویس بخش دوم خاطراتش سراغ ویراستارهایش در مرکز خاطراتنویسی برای بانوان رفت - این بخش از خاطراتش در مورد سالهای اقامتش در کاخ سفید بود- جوابی که به او دادند این بود «بسیار متن عجولانهای بود انگار که هنگام پا زدن روی دوچرخه در مسیر آتشگرفتهای نوشته شده باشد.» ویراستارها از روزولت خواستند تا دستنوشته را به کمک یک سایهنویس بازنویسی کند. اما روزولت نپذیرفت «آنوقت احساس میکنم کتاب مال من نیست.» در نهایت روزولت یک قرارداد صدوپنجاه هزار دلاری برای فروش کتاب با یک ناشر معتبر امضا کرد و کتاب «آنچه به یاد دارم» کتاب پرفروشی در گیشهها شد و در قلب و روح زنان خانهدار آمریکایی جای گرفت.
آیا سایهنویسی قانونی است؟
اولین بخش از کار شما با سایهنویس، تنظیم قرارداد است. قراردادی شفاف بین مؤلف و سایهنویس میتواند از حقوق طرفین محافظت کرده، و از بسیاری از پیچیدگیهای پیشروی هر دو طرف بکاهد. در این مطلب به چند مورد مهم در چارچوب این قراردادها میپردازیم.
صنعت سایهنویسی
«سایهنویسی» کاری است به قدمت کتابت. گرچه خاستگاهِ سایهنویسی به دوران باستان برمیگردد، سایهنویسی بهعنوانِ یک شغل از اوایل قرن بیستم پدید آمد و چنان پیشرفتی کرد که امروز میتوان از صنعت سایهنویسی سخن گفت.
نوشتن در سایه
سایهنویسی به عمل نوشتن بهجای دیگری گفته میشود. در ادبیات فارسی «کتابت» جایگاهی شبیه سایهنویسی داشته است. با این تفاوت که در سایهنویسی شما همچون سایهای نام و اعتبارتان را در سایه نگاه میدارید.